Close this search box.
درمان پسوریازیس

درمان پسوریازیس یا صدفک

درمان پسوریازیس و روش‌های مرتبط به آن برای افراد مبتلا به این بیماری بسیار مهم است. برخی افراد در اثر علل مختلف ممکن است تغییر ظاهر پوست و پوسته پوسته شدن آن را مشاهده کنند که معمولا به آن پسوریازیس گفته می‌شود. این بیماری ممکن است علائم مختلفی داشته باشد و در بیشتر اوقات باعث آزار فرد بیمار نیز شود. به همین دلیل، کنترل علائم آن و درمان بسیار مهم است، اما دقیقا چه روش‌هایی برای درمان پسوریازیس وجود دارد؟ در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دلایل استفاده از درمان های پسوریازیس

پسوریازیس بیماری است که در آن پوست بدن فرد دچار التهاب و پوسته پوسته می‌شود. از آن جایی که پسوریازیس پوست را درگیر می‌کند، در نتیجه ظاهر ناخوشایندی دارد و برای اکثر افراد آزاردهنده است. در نتیجه، باید برای درمان پسوریازیس اقدام کنید. این بیماری قابل گسترش است و اگر درمان نشود، می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

اگر پسوریازیس بدون درمان باقی بماند، باعث بروز بیماری‌های دیگری مانند دیابت، افسردگی، چاقی، بیماری قلبی و آرتریت پسوریاتیک خواهد شد. در نتیجه باید دراسرع‌وقت نسبت به درمان آن اقدام کنید.

طریقه انجام درمان پسوریازیس

بیشتر بخوانید: کاندیدای مناسب جراحی بینی

درمان پسوریازیس برای چه کسانی مناسب است؟

درمان پسوریازیس باید تحت نظر پزشک انجام شود. عوارض جانبی که بعد از هر روش درمانی به وجود می‌آید، می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد. به همین دلیل، پزشک موظف است بررسی کند که وضعیت شما برای چه نوع درمانی موثر است. همین امر می‌تواند باعث شود که بهترین نتایج را از درمان پسوریازیس بگیرید.

این بیماری هم در نوجوانی و هم در دهه ششم زندگی افراد به وجود می‌آید. از این رو، باید هر روشی را برای درمان آن استفاده کنید تا اثربخش باشد.

بیشتر بخوانید: تزریق بوتاکس

طریقه درمان پسوریازیس

با این که هیچ درمان قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما برخی روش‌ها می‌توانند به مدیریت علائم آن کمک زیادی کنند. ممکن است برای کنترل علائم به درمان‌های خوراکی و موضعی نیاز داشته باشید. اگر شدت پسوریازیس شما بالا است، راه‌های موثری برای کنترل علائم آن وجود دارد. برخی از روش‌های موثر در درمان پسوریازیس به شرح زیر هستند:

درمان‌های موضعی

این روش در واقع داروها و پمادهایی هستند که به صورت مستقیم آن را به پوست خود می‌زنید. معمولا این اولین گزینه ای است که پزشک تجویز می‌کند  و برای پسوریازیس با شدت کم استفاده می‌شود. بسیاری از داروهای تجویز شده بدون نسخه هم قابل تهیه هستند. پس نیازی به داشتن نگران نیست. گزینه‌های درمانی موضعی به صورت کرم و محلول در دسترس هستند که عبارتند از:

• اسید سالیسیلیک: این ماده می‌تواند پوست پوسته پوسته شده  را تا حدودی نازم و نرم کند. این ماده به شکلی است که اگر مدت زمان طولانی روی پوست استفاده شود، باعث تحریک آن خواهد شد.
  • کرم استروئیدی: با زدن این کرم روی پوست خود می‌تواند تا حد زیادی قرمزی و تورم را کاهش دهید. این کرم‌ها ممکن است عوارض جانبی داشته باند، پس بهتر است که با احتیاط مصرف شوند.
  • شامپوها: شامپوها می‌توانند علاوه بر رفع التهاب و پوسته پوسته شدن، خشکی و قرمزی نیز ایجاد کند، اما بروز این عوارض در هر فرد متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از تزریق ژل لب

درمان‌های سیستمیک

گاهی اوقات پسوریازیس می‌تواند شدید باشد و درمان‌های معمولی روی ان پاسخگو نباشد. در این صورت، پزشک داروهایی را برای تقویت سیستم ایمنی تجویز خواهد کرد. این درمان می‌تواند به دو صورت تزریق یا خوراکی وارد بدن شود که نوع اول موثرتر و سریع‌تر خواهد بود. این داروها می‌توانند مبارزه با عفونت را در عین درمان سخت تر کنند و گاها باعث بروز عوارض دیگری شوند.

فتوتراپی برای درمان پسوریازیس

سال‌های زیادی است که از نور خورشید برای درمان بیماری‌های مختلف پوستی استفاده می‌شود. نوردرمانی یا فتوتراپی می‌تواند رشد سریع سلول‌های پوست را در افرادی که پسوریازیس دارند کند کند. لیزر درمانی اگزایمر و درمان UVB از جمله روش‌های فتوتراپی برای درمان پسوریازیس هستند.

مزیت درمان پسوریازیس

بیشتر بخوانید: ریزش موی سر در خانم ها

مزیت درمان پسوریازیس

با امتحان کردن روش‌های درمانی پسوریازیس می‌توانید مزایای زیر را به دست آورید:

• با انتخاب روش‌های درمانی می‌توانید عوارض جانبی ناشی از پسوریازیس را تا حد زیادی کم کنید و مشکلات خود را کاهش دهید.
  • داروهای جدید که برای درمان این بیماری ابداع شده اند، می‌توانند تا حد زیادی پوست شما را صاف و شفاف کنند.
  • درمان به موقع پسوریازیس می‌تواند شما را از سایر بیماری‌هایی که ممکن است برایتان به وجود بیاید در امان نگه دارد.

تاثیر گذاری درمان های پسوریازیس

زمانی که به پسوریازیس مبتلا شدید، بهتر است که در درجه اول به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند تشخیص دهد که پسوریازیس در چه مرحله ای قرار دارد و آیا می‌توان علائم آن را کنترل و درمان کرد یا خیر. به طور کلی، پسوریازیس درمان قطعی ندارد، اما می‌توان تا حدودی علائم آن را کنترل کرد.

نتیجه گیری

بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس می‌توانند برای افراد آزاردهنده باشند و آرامش را از آنان سلب کنند. این بیماری‌ها اکثرا دارای عوارض جانبی هستند و می‌توانند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. درمان پسوریازیس بهترین روش برای مدیریت این بیماری است که روش‌های موجود برای آن را توضیح دادیم. برای عملی کردن این روش‌ها می‌توانید با ما تماس بگیرید.