Close this search box.
مراقبت های پس از جراحی بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی

با توجه به حساسیت بسیار بالای محل عمل، لازم است که مراقبت‌های بعد از جراحی بلفاروپلاستی به دقت انجام شود. با اینکه جراحی بلفاروپلاستی نسبت به سایر عمل‌های زیبایی، دوران نقاهت کوتاه‌تری دارد، اما رعایت این نکات به اندازه مهارت پزشک، در نتیجه جراحی اثر گذار خواهد بود. از نوع تغذیه گرفته تا نحوه استراحت و حتی پلک زدن، پس از بلفاروپلاستی بسیار مهم هستند.

مراقبت-های-بعد-از-جراحی-بلفاروپلاستی

البته در جلسه مشاوره، تمام نکات مراقبتی به طور کامل توضیح داده می‌شود، اما در ادامه به نکات ریزی اشاره می‌کنیم که اطلاع از آن‌ها برای همه متقاضیان جراحی بلفاروپلاستی لازم است. پس همراه ما باشید.

علت اهمیت مراقبت‌های بعد از جراحی بلفاروپلاستی

همانطور که می‌دانید، جراحی بلفاروپلاستی برای برداشتن پوست بالای پلک انجام شده که افتادگی پلک‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد. با توجه به حساسیت بسیار بالای محل جراحی، اگر در انجام مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی اهمال شود، زخم‌های ناشی از جراحی دیرتر التیام یافته و مستعد عفونت می‌شوند. این عفونت می‌تواند به چشم برسد و حتی بینایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. جدا از این مسائل، دوران نقاهت افزایش یافته و در بازه طولانی‌تری نتیجه مورد نظر را می‌بینید. به همین دلیل، رعایت نکات مراقبتی پس از جراحی بلفاروپلاستی از اهمیت زیادی برخوردار است.

دوران نقاهت و بهبودی جراحی بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی در اکثر مواقع با بی‌حسی موضعی انجام شده و بیمار در حین عمل هیچ دردی را حس نمی‌کنند. به طور معمول، دوران نقاهت جراحی بلفاروپلاستی حدود ۲ هفته طول می‌کشد، البته این عدد به ویژگی‌های فردی نیز وابسته است. لازم است که در طول این دو هفته، به طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و بخیه و بازدهی عمل را چک کنید.

دوران-نقاهت-و-بهبودی-جراحی-بلفاروپلاستی-

مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی بلفاروپلاستی

اطلاع از نکاتی مراقبتی باعث می‌شود تا پس از جراحی، محتاط تر برخورد کرده و نتیجه بهتری بگیرید. در ادامه به مهم‌ترین نکات مراقبتی پس از بلفاروپلاستی اشاره می‌کنیم:

نحوه خوابیدن

یکی از مهم‌ترین نکات که کم‌تر به آن توجه می‌شود، استراحت و خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی است. از آنجایی که این عمل در ناحیه صورت انجام می‌‌شود، لازم است که به دست بخوابید تا صورت در معرض تماس با محیط نباشد. به علاوه هنگام خواب، سر را بالاتر از بدن قرار داده و یک زاویه ۴۵ درجه بسازید. این کار باعث کاهش گردش خون در ناحیه صورت و نهایتا کنترل تورم صورت و چشم شود.

تغذیه

در روزهای ابتدایی، صورت در حساس‌ترین شرایط خود قرار دارد و مهم است که فشار زیادی به آن وارد نشود. پس تا چند روز ابتدایی بهتر است از مصرف غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند بپرهیزید. سوپ و غذاهای نرم، بهترین انتخاب هستند. به علاوه، در دوران نقاهت از غذاهای فرآوری شده مثل فست‌فود دوری کنید. این دسته از مواد به علت حجم بالای نگهدارنده، تورم صورت را افزایش داده و ملودی‌ها دیرتر التیام می‌یابند.

تورم و کبودی

پس از جراحی بلفاروپلاستی، تورم و کبودی چشم‌ها تقریبا زیاد است و حتی بینایی و میدان دید افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته لازم نیست نگران باشید چون پس از چند روز بهبود می‌یابد. استفاده از کمپرس آب و یخ در کاهش التهاب بسیار موثر است. کمپرس را به آرامی در ناحیه اطراف چشم‌ها قرار داده و از فشار دادن آن‌ها بر موضع جراحی بپرهیزید.

مهم‌ترین-مراقبت‌های-بعد-از-جراحی-بلفاروپلاستی-

فعالیت‌ها

طبیعتاً در روزهای ابتدایی پس از بلفاروپلاستی نباید فعالیت زیادی انجام دهید و بهتر است استراحت کافی داشته باشید تا تورم چشم‌ها کمتر شود. همچنین، از انجام فعالیت‌هایی که باعث خشکی چشم می‌شود به شدت بپرهیزید. این دسته از فعالیت‌ها، بهبودی چشم را به تاخیر می‌اندازند. حدودا پس از یک هفته می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید اما باز هم از کارهای سنگین تا زمان دستور پزشک دوری کنید.

استحمام

از روز دوم یا سوم پس از جراحی، بسته به نظر پزشک، می‌توانید حمام کنید. اما باید مراقب باشید تا فشار زیادی به چشم‌ها وارد نشود تا مواد شیمیایی با محل جراحی برخورد زیادی نداشته باشد. در این رابطه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

داروها

پزشک برای کاهش درد و احتمال عفونت محل جراحی، داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، استامینوفن، ژلوفن و… و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کند. اثرگذاری این داروها وابسته به مصرف دقیق و منظم آن‌هاست. از مصرف هرگونه دارو خارج از دستور پزشک به شدت بپرهیزید.

سوالات متداول مراقبت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی

در ادامه به مهم‌ترین سوالات در مورد نکات مراقبتی پس از بلفاروپلاستی می‌پردازیم:

تا چند روز از کمپرس یخ برای کاهش ورم و کبودی استفاده کنیم؟

بهتر است حداقل سه روز از کمپرس آب و یخ استفاده کنید. استفاده از کمپرس در روز اول جراحی بسیار مهم است.

چند روز بعد از بلفاروپلاستی می‌توان ورزش کرد؟

انجام فعالیت‌های سنگین حداقل تا یک ماه ممنوع است. در رابطه با ورزش حرفه‌ای حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا بخیه‌های جراحی جذبی هستند؟

برخی از جراحان از بخیه‌های قابل جذب و برخی از بخیه‌های غیرقابل جذب استفاده می‌کنند. بستگی به نظر جراح دارد.

نتیجه‌گیری

انجام مراقبت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی باعث می‌شود تا نتیجه بهتری از عمل گرفته و احتمال عفونت و عوارض پس از عمل بسیار کم شود. انجام این نکات سختی چندان زیادی ندارد و نهایتا یک الی دو هفته از شما وقت می‌گیرد، اما نتایج آن ماندگار خواهد بود.